Elbilar
Har köpt en post aktier i workhorse group som finns i Californien
https://workhorse.com/company.html
och kommer att köpa i SPAQ
Tror elbilar kan vara något i framtiden.
/Greta
Inlägget är redigerat av författaren.
Vad baserar du köpet på för Workhorse?
Jag håller helt med dig om att elbilar är framtiden. Kör själv elbil, laddar hemma, med solceller och kommer aldrig ha fossilbil igen. Det är som att gå från Nokia 3310 till iPhone. Båda må vara en bil, men ändå milsvid skillnad.
Laddbara budbilar tror jag också stenhårt på. Flottorna är dom som tjänar absolut mest pengar på att gå över till elektriskt.
För privatbilar är det mer som att det går jämt upp. Dyrare inköp, mycket lägre löpande kostnader och drivmedel, men också dyrare försäkring. Vi kör på under 2 kr / mil även när vi betalar för elen. April - september blir det gratis tack vare sol-el, under förutsättning att bilen kan vara hemma dagtid åtminstone någon dag i veckan.
// Johan
Systemutvecklare på Aktieguiden
Hej Johan kul att du håller med mig. Jag har satsat på aktier i fyra olika bilföretag.
Workhorse, Spaq, Nio inc samt volvo.
Knäppt men eftersom jag tänkte köpa Tesla aktien förra våren runt 200 dollar men tyvärr inte gjorde det. Tänker jag att detta är framtiden och har köpt en post i vart och ett av dessa 4.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nio inc
https://twitter.com/NIOGlobal/status/1286703298376998913
Top EV Stocks To Buy Right Now [Or Avoid]: Nio
Nio (NIO Stock Report) has been one of the comeback stories this year. It’s interesting to note that Nio started on a low note this year, with some even questioning its ability to stay afloat. However, things are beginning to turn more hopeful when there’s an influx of funds from one of the local governments in China. And just one month ago, the company reported strong growth, and some buyers were even required to be placed on the waiting list. And that’s a first for the company.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Workhorse group elbudbilar, och kan vara på väg att få ett kontrakt att leverera till us postal service och som också gör drönare.
https://investorplace.com/2020/07/workhorse-group-is-on-the-cusp-of-greatness/
https://workhorse.com/company.html
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Samt spaq där Henrik Fisker som designat bilen en suv kom med nyheter att han redan hade 7000 reservationer i 30 olika länder. Han för samtal med olika bilföretag och påminner mig lite om Elon Musk då han är aktiv på twitter och redan har en stor följarskara. Så jag tänker att han kan lyckas för alla har vi sett TESLAS uppgång.
https://twitter.com/henrikfisker
He is regarded as one of the most talented automotive designers of this generation. During his career, Henrik has worked for Aston Martin, BMW, Maserati and Ford.
Cars which Fisker has designed include the legendary Aston Martin DB9 and BMW Z3 & Z4.
Jag kan förstås få fel men av dessa fyra är ju volvo rätt safe och någon av dessa tre elbilsföretag bör ju
kunna bli nåt och aktierna är inte svindyra än.
/Greta
Inlägget är redigerat av författaren.
Blev lite mycket text men hoppas budskapet gick fram.
/Greta
Spännande.
Med Volvo känns det än så länge som mycket snack och lite produktion, men samtidigt har Polestar 2 får genomgående otroligt bra kritik från alla som testar.
Om man ser till mobilbranschen så var det nästan bara helt nya spelare som fattade smartphones i tid. Dom gamla hånade Apple. Tycker man sett exakt samma mönster med Tesla. Fram till nu...
Det tycker jag på vissa sätt talar för att satsa på nya bolag istället för gamla rävar.
Disruption sker alltid utifrån. Taxibranschen kunde inte komma på Uber. Nokia kunde inte komma på IPhone. Skivbranschen kunde inte komma på iTunes och Spotify. Etc etc.
// Johan
Systemutvecklare på Aktieguiden
Jag tycker det finns två stora risker med icke-tesla:
- Traditionella biltillverkare bygger sina bilar med fristående system från massor av underleverantörer. Dessa system har svårt att kommunicera med varandra på sätt som gör att bilen kan bli lika effektiv som Tesla, som gör allt själv och är riktigt duktiga på mjukvara.
- Nya tillverkare har fördelen att få börja från början, men dom har ingen erfarenhet av att massproducera bilar och kommer ha svårt att göra detta lönsamt.
// Johan
Systemutvecklare på Aktieguiden
Att workhorse gör drönare som ska leverera är ju rätt kul sk.
Delivery Drones
The future of package delivery is already here and it's flying through the air.
Och Henrik Fisker kan lyckas, Han bor ju dessutom i Los Angeles och där är ju elbilar hett.
Nio inc
Någon av dessa bör ha en framtid.Så jag hoppar på tåget, Går det åt fanders har jag inte satsat alla pengar.
/Greta
Inlägget är redigerat av författaren.
Ja du Johan
alla har inte råd att köpa en Tesla och då måste det finnas lågbudget alternativ.
Henrik Fisker kan lyckas då han är en fena att marknadsföra sig på sociala medier. Och har en bakgrund som bildesigner.
Men vi får se. Jag kan ha fel men som jag ser det så är elbilar framtiden.
Och jag har inte lagt alla ägg i samma korg.
/Greta
Inlägget är redigerat av författaren.
Så här det. Tänkte kanske mest på aktien.
Men även priset på bilen ska ner. Elon Musk sa också det i senaste ”earnings callet” att han inte tycker bilarna är prisvärda nog ännu och dom kommer fortsätta jobba med att göra bilen billigare snarare än göra mer vinst.
Det kommer garanterat. Priset på batterier minskar per kWh varje år i rasande takt. Dessutom blir batterierna mer energitäta så det behövs färre batterier för samma räckvidd.
Renault Zoe är väldigt prisvärd bil. Och den bäst säljande elbilen i Europa.
// Johan
Systemutvecklare på Aktieguiden
Läser på twitter att Nio Inc jämförs med Tesla. Detta företag kommer att dominera den kinesiska marknaden med sina elbilar.
Och det är ju inte någon liten marknad.
Detta är obekräftade uppgifter men ifall detta är sant kan det bli en raket.
https://www.electricinvestor.com/2020/08/nio-delivered-total-of-4152-units-in.html?m=1
/Greta
Inlägget är redigerat av författaren.
Om workhorse hittar jag följande.
/Greta
Inlägget är redigerat av författaren.
Spartan energy har en teckningsrätt som kostar runt $3 kan vara idé att köpa den istället för aktien. Inlösen senast 2023.
Jag köper nog en chanspost och säljer aktien.
/Greta
Inlägget är redigerat av författaren.
Spartan energy är ett bolag byggt på förhoppningar så där kan det bli bakslag.
Därför köper jag teckningsrätterna.
Men Nio Inc och workhorse har alla förutsättningar att bli bra köp på lite sikt i min värld
/Greta
Idag både Nio inc och Workhorse upp med en dollar st. Sålde spartan och köper teckningrätt.
/Greta
Inlägget är redigerat av författaren.
https://investorplace.com/2020/07/if-you-like-drone-tech-check-out-uavs-stock/?mod=mw_quote_news
Om man tror på drönare obs inget köpråd men kan vara värd att hålla ögonen på.
/Greta
#16: Aldrig riktigt förstått varför det är så viktigt med mer än 45-50 mil. Vem orkar sitta och köra längre än 3 timmar i sträck ändå? Efter tre timmar är det skönt med en laddpaus på 15-20 minuter.
Men det är intressant med utveckling! Artikeln var bakom betal-vägg, men jag blir nyfiken på hur stort batteripack dom har, vad dom har för effektivitet och vad den kommer kosta.
Hittills tycks inget slå tesla på Wh/km.
// Johan
Systemutvecklare på Aktieguiden
Lucid verkar riktigt cool..
https://www.youtube.com/watch?v=_5IO2M4JdiA
// Johan
Systemutvecklare på Aktieguiden
Lucid Air ska ha motorer kapabla att leverera upp till 1.000 hästkrafter och ett elsystem på 900 volt.
De första leveranserna ska ske under nästa år, men bolaget har öppnat för förbokningar på vissa marknader, däribland den svenska. Att reservera en bil kostar 9.450 kronor.
Vad prislappen sedan landar på inte helt klart. Vd Peter Rawlinson har nämnt 100.000 dollar som riktmärke, vilket gissningsvis skulle innebära ett pris i Sverige på omkring 1 miljon kronor. Vid lanseringen den 9 september kommer priset att offentliggöras.
Momentum
#19: Låter som att dom tänker sikta in sig på Tesla Model S P100D.
// Johan
Systemutvecklare på Aktieguiden
Workhorse wkhs från 14.80 dollar till som högst igår 28 dollar. detta bolag kan få kontrakt med ups. Amerikanska postverket.
Spartan energy spaq från 11.80 dollar till som högst 18 dollar.
Nio inc ett kinesiskt bolag som säljer mycket bilar i Kina aktien har gått från 13 dollar till 19
dollar. Tyvärr har jag hoppat lite in och ut så jag har inte gjort några stora vinster.
Min dotter som köpte på min inrådan har däremot fått en liten vinst
Ett annat bolag i samma branch är hcac
/Greta
Inlägget är redigerat av författaren.
Workhorse 31$ så aktiekursen har mer än dubblats på 2 månader. Var nere i 14.40 när jag började följa den här. Dom blev då sågade av Hindenburg samma som sågade Nikola så aktien föll.
https://twitter.com/HindenburgRes?s=09
En deal med Panasonic och förhoppningar att bolaget ska få avtal med usps. Och vips..
Kommer dock att bli surt om man inte får det här avtalet med Amerikanska Postverket. Så jag ger ingen köprek i nuläget.
Jag ligger kvar i Nio Inc och Spaq. Tesla och kcac(Kensington capital)
Men om man som jag tittar på elbilsaktier ska man göra en ordentlig koll vad man ger sig in i.
För det kan snabbt gå åt fel håll se Nikola.
Som nu börjar repa sig.
/Greta
Inlägget är redigerat av författaren.
Nikola känns som ett stor skämt. Fattar inte varför någon någonsin köpt den aktien eller ännu mindre varför någon har den kvar.
// Johan
Systemutvecklare på Aktieguiden
Johan håller med dig där.
De andra företagen jag har känns mer seriösa.
Kcac är backat av Bill Gates och Wolksvagen.
Nio Inc säljer stort i Kina. Jämförs med Tesla.
Spaq är amerikanskt och hypat men kan bli flipp eller flopp.
Tesla behöver ingen presentation.
/Greta
Jag nämnde i tråden "Har tesla satt en större topp" inlägg #68 att jag uppsnappat en hint om Epoxi i batteripack som en av grejen gällande batteridagen och Tesla,
Det var Epoxi men mer än så
Sandy is Thrilled about Tesla's Battery Day & Begins Battery Mock-up
Epoxin nämns efter 6:00
#26: Såg det och tänkte på din kommentar. :)
// Johan
Systemutvecklare på Aktieguiden
Nio från 13$ i Augusti till 26.50$ nu.
Ligger tungt i Nio och behåller Tesla till 500$
Nio mot 30$ då JP Morgan höjt riktkursen till 40$ Citibank till 33$.
/Greta
https://m.facebook.com/ole.thronborg/posts/3666758280023279?d=m
Att det var dyrare att resa med elbil trodde jag inte. Att det tar längre tid, absolut, men dyrare.. Detta trots alla subventioner för elbilar.
#29: Trams-artikel. Dom har konsekvent valt det mest korkade alternativen för att bevisa sin poäng.
Använder man t ex PlugSurfing, vilket är tjänst för att kunna använda samma app oavsett ladd-nätverk, så kan dom ofta dubbla eller tredubbla priset jämfört med om man använt appen från leverantören direkt.
Det vanliga är att destinationsladdning (11-22kW) kostar ca 3 kr / kWh och snabbladdning (50kW) kostar ofta 5-6 kr / kWh.
Teslas SuperCharging kostar med några få undantag 2,56 kr/kWh i större delen av EU. (Vilket ungefär blir ca 4 kr / mil med en Model 3. S & X har gratis laddning.)
Sedan är ju inte elen subventionerad för elbilar. Hur menar du? Trodde du miljöbonusen för inköpet skulle ge dig billigare el?
// Johan
Systemutvecklare på Aktieguiden
Ett intressant föredrag av Sandy Munro ;The Past, Present, and Future of EV's
Rätt timing nu eller senare, men ett intressant företag är Tesla, och värd att lyssna på är Sandy Munro
#31: Sandy Múnro är riktigt bra! Gillar du den videon skulle du nog även tycka denna är intressant:
https://www.youtube.com/watch?v=y916mxoio0E&t=18s
// Johan
Systemutvecklare på Aktieguiden
Håller du i greta?
Momentum
Jag har aktier i Nio sen 17.80$ nu 47$ Xpev köpte vid 42$ och Li. Jag har läst på om dessa och tror på bolagen men Kinesiska aktier påverkas av USAs tonläge gällande Kina.
Dessa är aktier jag haft men sålt. Spaq som bytte Ticker till Fisker som är ett Los Angeles baserat bolag, ägaren är dansk Henrik Fisker och har designat bilar till bla BMW, aktien är fortfarande (billig)runt 18$.
Workhorse Wkhs som åkt berg och dalbana men mest troligt är ett bra köp på lite sikt. Avtalet med Amerikanska Postverket verkar dröja.
Sen har vi alla andra små företag som Solo, Kandi Arcimoto Ayro. Hcac .
Jag har koll på elbilsaktier och batterier.
Batteritllverkare som Kcac bytte Ticker till QS. Quantum Scape backat av Gates och wolksvagen. Sålde tyvärr för tidigt.
/Greta
Roligt att du är inne på relativt låga ingångar. Väl unt, grattis!
Momentum
Tack momentum, jag beslutade mig för att tänka om i Augusti. Då började jag med aktier istället för att handla index. Det har varit en guppig resa men jag tänker långsiktigt.
Har också aktier i Fuelcell, Arcimoto och Palantir för tillfället.
Samt har några lottsedlar i Senmiao technolgy ticker AIHS och Reto. Små kinesiska bolag som har potential.
/Greta
Inlägget är redigerat av författaren.
PS sålde Tesla och köpte Nio. Ser Goldman höjt riktkursen på Tesla till 750$
/Greta
Kolla Teslan. Kan gå upp till ca 650 dollar, men sen ner i en större a - b - c. Jag återkommer om potentiella nivåer att gå lång efter det.
Momentum
594, så nog verkar det som rekylen är avklarad och att vi börjat sista benet upp
Momentum
Vet att jag nämnde KCAC som bytt ticker till QS QuantumScape. Från som lägst 9$ till 87$ igår. Detta företag är backat av VW och Bill Gates. Deras batteriteknologi är outstanding
Och HCAC som gör elbilar i Californien.
Canoo
/Greta
Inlägget är redigerat av författaren.
#40: Håller med. Riktigt spännande.
Jag tror dock inte att dom kommer vara något större "hot" mot Teslas nya celler, om man ser till helheten med pris/kwh, tillverkningskostnad, temperaturer och inte minst hur Tesla ser till helheten och låter batterierna bli en del av strukturen av bilen, men QS mer verkar bli en cell-leverantör och låter köparen packa ihop dom bäst dom vill.
Oavsett vilket tycker jag det är superspännande att det görs så mycket framsteg med batterier nu, även om de flesta av dom är labb-produkter och inte i närheten av massproduktion ännu.
// Johan
Systemutvecklare på Aktieguiden
Tesla's Founders On Elon Musk And The Early Days
Finns likheter i mängder av företag vad gäller processen från början till lyckosamt företagande, det är olika skeden som ofta kräver olika personligheter.
Problemet i USA är i alla fall infrastrukturen, och sådant kostar multum att uppgradera samt tar tid för att få det att fungera ut till varje egna hem, kan du inte ladda hemma vad är då vitsen? Samt att mesta delen av el kommer från fosil förbränning.
Att på kort tid helt förkasta ett energisystem för ett annat är vansinne och kommer ställa till med mer problem än det löser.
Därmed inte sagt att elbilar är trevliga att köra, om man nu inte bor i Norrbotten.
Själv så tycker jag en hybrid är bättre i detta vinterlandskap.
Med full tank på 45 liter på min Ioniq så har jag 930 km räckvidd.
Allt tal om CO2, men det behövs för all växlighet och liv, och är för låga nivåer för att vara optimalt för odling. Värdens risskörder skulle öka betydligt om luftens koldioxid halt fördubblades, men det låter sig ej göras så lätt.
Scotty Kilmer fick inte låna en bil av Tesla för att testa, men han hyrde en i stället.
#43: Elbilar är mer miljövänliga även om dom laddas med fossilt genererad el, sett till bilens livslängd. Men det tar självklart längre tid än om den laddats med vår elmix.
Kör du < 5 mil per dygn och faktiskt laddar hybriden, kan den vara det miljövänligaste på platser med smutsig el. (Mindre batteri, mindre utsläpp vid tillverkningen)
Tyvärr har det ju visat sig att hybridägare inte laddar sina bilar så ofta, så dom körs ofta på fossila bränslen och släpar runt på extra vikt från batteri och elmotor..
// Johan
Systemutvecklare på Aktieguiden
#44 Min tanke i höstas var just en plugin hybrid och då en Ioniq, då jag fastnat för den modellen, och min vanliga körcykel så med laddning hemma och vanligtvis under 5 mil skulle funka bra för mig. Men då cupe´värmen är beroende av hybridens bensinmotor så ändrade jag mig till en elhybrid utan laddningsmöjliget då ett fint ex från Övertornio lades ut till försäljning hos Hyundai i Luleå, ville ha en nyare bil med all säkerhetsutrustning och som är bränsesnål och då jag endast gör kontantaffärer när det gäller bilar så var priset 185000 kr för en fullutrustad bil med 4600 mil på företrädesvis o-saltade vägar och 2 års fabriksgaranti kvar ett bra val för mig. På längre turer är den ju bränslesnålare än plugin hybriden då det är ca 100 kg mindre med batteri, och som du säger man laddar nog inte en pluginhybrid på längre resor i alla fall, du hälsar på en god vän, inte frågar jag i alla fall om att få ladda bilen när jag besöker någon.
Ett varmare klimat får vi hur vi än ställer oss på norra halvklotet då jordaxeln periodiskt i det längre tidsperspektiven pendlar med sin lutning, och nu är vi på väg mot ett max läge där nordpolen vinklas mer mot solen.
Varmare klimat innebär fuktigare luft och ökande nederbörd och högre CO2 halt är possitivt för allt växande liv.
Elsa Widding. Knepen som håller liv i klimatskräcken
Här uppe i Norrbotten så sätts nu stora förhoppningar till de mycket stora investeringar för tillverkning av stål med mindre CO2 utsläpp, jag hoppas ändå att det skall falla väl ut, men strömåtgången kommer bli så stor att södra Sverige kommer ej att få sig så mycket el från våra älvar mer, jag är för att man skall sprida sina risker, men nu fattas överhängande politiskt styrda beslut som går i en riktning bara, vi får se om det blir bra? Jag är i alla fall skeptisk till att kasta ut barnet med badvattnet.
Inlägget är redigerat av författaren.
#45: Du ska givetvis köpa den bil som passar ditt körande och budget bäst. Jag har inga åsikter över huvud taget om den saken. Noll. Nada.
Men det förändrar inte att elbilen är det bästa valet om man bryr sig om CO2-utsläpp och utsläpp av NOX och annat skit som vi vet är skadligt dödligt alldeles oavsett vad man tror om klimatförändringar.
Jag säger inte att du gjort det, men jag tycker också det är pinsamt när folk som aldrig levt med elbil ska göra uttalanden om hur svårt och opraktiskt det är. Att kunna ladda hemma är givetvis en stor fördel, men på inget sätt en förutsättning.
Det ligger också en del i att det blir mycket lättare om man kör Tesla som generellt är mest effektiva och som har ett oslagbart laddnätverk.
Jag bifogar en bild på laddstopp för resa mellan Stockholm och Stryn, Norge. Det är 90 mil sammanlagt och gäller för en Model 3 i vår-våder. Det vore direkt oansvarsfullt att inte ta längre pauser än som behövs för laddning.
// Johan
Systemutvecklare på Aktieguiden
#46 Kan bidraga till trafiksäkerheten med dessa laddstopp och en annan attityd till resandet. De kalla vintrarna här uppe förkortar ju räckvidden i ett redan glest "nät" av laddstationer jag kollade som hastigast på Tesla club Sveriges hemsida, Norge helt naturligt tätare Norra Finland helt utan. Men som sagt, är ej aktuellt för mig.
Skulle nog kunna tänka mig en Tesla någon gång i framtiden, i ärlighetens namn nog mest för att jag gillar karossuppbyggnaden med de pressade bakpartiet i kommande tyskbyggda modell Y och framledes troligen även framändan samt den fina lösningen med ramen med integrerade batteripaket, då med de större cellerna.
Och ja säkert av fler skäl, men miljöskälen är för mig inte i högsta prioritet då körsträckan årligen understiger 1000 mil numera då jag bor så centralt i Skogen så behoven att åka någon stans har minskat.
#48
Din Wheat Futures 37 år är sedan ett par år fastnålad på väggen bredvid min dator....superb att ha till hands.
// korpen
Jag anknyter till det här med CO2 då jag själv odlar skog samt även sköter självsådd sådan med en artikel som visserligen gäller spannmål
FN räknade inte med fotosyntesen! sic
Sandy Munro medverkar i clipet.
This BANNED Technology Could Push Hydrogen Cars Over BEVs
Kör själv en Ioniq hybrid, så följer ju vad Hyundai kommer med även framledes. Min Ioniq är min 3;je Hyundai, har även en gammal Santa Fe kvar för dragkrokens skull, samt när snödjupet blir för stort, eller när röjsågen och motorsågen skall med ut i skogen.
Men här efterföljaren Ioniq 5 som redan finnes på marknaden
BEST Electric Car I've EVER DRIVEN! // 2023 Hyundai IONIQ 5 Review
nästa år kommer Ioniq 6 ut som är en sedan med drag av Porsche 911 siluett.
#52: Ioniq hade sannolikt blivit mitt val av elbil om jag inte körde Tesla. Ioniq 5 och 6 är båda riktigt snygga bilar och dom har långt track record på att bygga bra elbilar.
// Johan
Systemutvecklare på Aktieguiden
Jag måste säga att jag föredrar en del knappar alla Ioniq, än Teslas interiör med endast skärm. Dessutom mjukare fjädring/stötdämpning för dåligt underhållna vägar i glesbygdens vägnät.
Hyundai Ioniq 5 vs. Tesla
Men jag kommer nog behålla min Ioniq rätt länge tror jag, körde på havet med den i Mars långt ut till en ö, vi har andra vägar här uppe, som kan vara slätare än vägverkets dito.
Inlägget är redigerat av författaren.
Jag är tvärtom som älskar teslas interiör och blivit allergisk mot dedikerade knappar för en enskild funktion. Men hävdar inte att det ena är bättre eller sämre. Smaksak. Ser för- och nackdelar med båda varianter.
Hårda fjädringen är nog det jag gillar minst med min bil.
// Johan
Systemutvecklare på Aktieguiden
Men knappar på ratten för telsamtal ljudnivå och adaptiv farthållare, reglage för blinkers och vindrutespolare då?
Om du vill testa Luleå kommuns isvägar så finnes totalt 24,7 km som prepareras på havet så gott som varje vinter. Tror det endast är en vinter som det ej gick att få dem tillräckligt bra.
Det är alltid viktigt att om man kör ett fordon på sjö eller havsis att man håller farten låg, annars så kan en stående våg uppkomma under isen och en bit framför fordonet och som kan spräcka isen.
Luleås isvägar har en hastighetsbegränsning till 30 km/h
https://www.lulea.se/samhalle--gator/gator-och-trafik/isvagar.html
Packisbältet brukar befinna sig flera mil söder om luleå, i vintras strax norr om Piteå
En pekskärm skapar inget muskelminne och gör det långsammare att använda bilens funktioner, vilket innebär att bilen hinner färdas längre under tiden föraren är distraherad med potentiellt ökad olycksrisk.
https://www.vibilagare.se/nyheter/physical-buttons-outperform-touchscreens-new-cars-test-finds
#57: "Men knappar på ratten för telsamtal ljudnivå och adaptiv farthållare, reglage för blinkers och vindrutespolare då?"
Ja, du har val för farthållare, följ-avstånd på en sidan. Och dessa byter funktion beroende på kontext, så om du normalt höger volymen på stereon och pausar, så kan det vara att svara på ett samtal eller SMS när det är mer relevant.
Blinkers har man som spak, vindrutetorkare/spolning med knapp på spak.
Allt går att röststyra.
Och det mesta är ju ändå automatiskt, så jag tycker det är extremt sällan jag behöver göra något med skärmen under körning. Det är väl kanske att ställa in navigatorn eller musik. Men navigera är ju enkelt med sparade favoriter och röststyrning.
Skulle lätt säga att jag har händerna på ratten större tid i min Tesla än jag haft på någon traditionell bil.
Och det är ju fullkomligt superkorkat att klumpa ihop alla gränssnitt som samma bara för att det är en touch-skärm och alla sätt att placera fysiska vred som samma. Det skiljer ju oerhört mycket mellan olika biltillverkare.
Är TikTok samma sak som BankId bara för att båda sköts via touchskärm?
För att inte tala om hur mycket av en vanesak det är.
Tycker den här videon sammanfattar teknofobin som råder bland många:
https://www.reddit.com/r/TikTokCringe/comments/sofjzx/90s00_drivers/
// Johan
Systemutvecklare på Aktieguiden
China’s EV Industry Collapse: 90% Of EV Manufacturers May Face Bankruptcy, 100 Brands May Disappear
Elon Musk and Sandy Munro discuss the Cybertruck!
För den teknikintresserade!
Visa sida
Ogilla! 1081
Gilla!
$spaq från $13.0 till 14.58 igår.
Mycket spännande aktie.
Läs mer här
https://twitter.com/jameshanson87/status/1288503312615124992?s=19
/Greta
Inlägget är redigerat av författaren.