Bernanke the great III
| In particular, even if in the Committee's judgment the risks to its objectives are not entirely balanced, at some point in the future the Committee may decide to take no action at one or more meetings in the interest of allowing more time to receive information relevant to the outlook |
Dr-Bernanke poängterar att målet med tanke på riskerna ska vara fortsatt ekonomisk tiullväxt och dämpad budget deficit ,istället och bry sig om kortsiktiga mål och påhittade anledningar för risken för stigande inflation.
Greenspan kanske brydde sig inte om mina motiuvationer för (Fed höjer inte räntan) men det gör tydligen The great Bernanke.
Som sagt Fed,s mål ska vara long term prisstabilitet och economic growth och full employmnet och om inflationen överskrider målet kortsiktig är mindre problem.
ont om tid men skriver om detta mera senare.
Benanke pratar om ränte paus i ett läge med stark tillväxt över potential ,nära 5% och historisk höga råvaro priser.
Det eko-politiska budskapet kan inte bli tydligare än så ,för det första Benanke gör det klart för supply siders att om de har hittils trott att han inte är keynesian utan en så kallade mainstream ekonom då har de trott fel och om supply siders blev inte riktig deprimerade när han valdes som chairman då är det inte för sent och börja bli det.
Bernankes tal inför ecomomic Committee ,klar gör än en gång att varken Fed eller Bernanke bryr sig om laffer curve ,utan bernanke ser snarare skatte sänkningarna som kortsiktig demand stimulans som tappar sin effekt över tiden och är oeffektiv för long run demand och att sänka budget deficit som laffer curve säger.
benanke är i själva verket en philips kurvare och inte vilken philipskurvare som helst utan en Neo philips kurvare som tror stark på globaliseringens effekt på philips curve som har resulterat i en flatare kurva de senaste åren.
Supply siders propaganda om inflation och deras indikatorer bla Gold priset,s kraftiga uppgång och råvaro prisernas uppgång ,tydligen ger Beranke ingen kredit för .
Bernanke som en post keynesian varken tror på Say,s lag eller på det kvalificerade struntpratet att: Deficits don't matter.
Supply siders drömmar om att supply side ekonomi fyller gapet för budget deficit över tiden och supply skapar egen demand är tydligen långt ifrån Bernanke,s inställningar .
Där finns det en stor ekonomisk dualism hos administrations som inte riktig går ihop ,Det var ingen mindre än Dick cheney som sa tidigare att deficits don't matter.
Supply siders varken under reagan tiden lyckades visa hur laffer kurvan fungerar eller under nuvarande administration ,budget deficit gick upp under reagan och federal spendein gick upp med hela 70% under hans tid ,att inflatione gick ner ,var det tack vare Fed och dess konservativa keynesianer och inte pga supply siding .
Som sagti #0 om inflationen överskrider målet kortsiktig är mindre problem.
För mig är inte alls överraskande att Dr-Bernanke bekräftar detta i sitt tal,däremot det ser ut som marknaden blev överraskad
Fed wouldn't panic if inflation rates remained temporarily above the comfort zone for a while,
En annan viktig sak som Bernake tar upp är prodiktivitet som tillskildnad från andra ,tycker han att den har strukturell natur och inte är cyclical.
with high productivity holding down unit labor costs, the inflation outlook is not dire.
Den vackraste frasen var:
In the long run, we'll all be dead. Keynes said that. In the medium term, however, we'll be fine. Bernanke said
En annan sak som Benanke nämner i sitt tal är tidförsjutningen mellan Fed funds och inflationen :
The lags between policy actions and their effects imply that we must be forward-looking, basing our policy choices on the longer-term outlook for both inflation and economic growth. In formulating that outlook, we must take account of the possible future effects of previous policy actions--that is, of policy effects still "in the pipelin.
Som framgår av grafen Fed funds och tillväxten för Core inflation får stark korrelation om FF har 18 månaders lag (specieltt de senaste 20åren) så att säga Bernake förväntar sig att effekten på inflationen av de senaste räntehöjningar kommer om minst 3kvartal ,just därför det finns ingen anledningen och vara orolig för de kortsiktiga inflationssiffrorna.
#2 metod
Otroligt vilka kunskaper du har!
mvh/viotto

Visa sida
Ogilla! 4
Gilla!
Nä, men nu är räntan på en rimlig nivå, ändå, om än för läg
En ränta under fyra procet bör få en at dra öronen åt sig, vad är det för hyperfel i ekonomin?
Mina tips:
bernanke når 5,50, men sen sa det ner till 3,50 där fed och ecb kanske möts..
DÄR kommer sen vändningen upp mot 2 siffriga tal igen.