Grupp: Huvudforum

Guld

0
Ogilla!
13
Gilla!
2006-06-09 23:56:04
Ladda ned

Enligt säsongsmönstret bottnar guldet i juli/augusti.
Mina gissningar på botten i rangordning:
1) 535: Trendlinje i monthly, horisontellt stöd samt fib 0,618.
2) 575: Horisontellt stöd och fib 0,5. Dessutom ungefärligt motsvarande en tillfällig dollarförstärkning till EUR/USD 1,23-1,24.
3) 590-600: MA20 i montly, trendlinje och jämt 100-tal

Korrigering på 415 -> 730:
fib 50 % -> 573    
fib 61,8 % -> 535

0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-06-10 00:05:22

Min nuvarande hypotes ger att guldet bottnar nära 575 (fib 0,5 som du skrivit Collecto). Sedan ett knappt 1 år pågår racet att koppla bort guldet från dollarn och alla övriga valutor också för den delen. Än så länge fungerar dollar och guld som lite motvikt av varabdra, men det kommer snart att ge sig. Då guldet väl vänder kommer det inte att ta hänsyn till dollarn därefter (elelr i alla fall mycket kort tid därefter). Då kommer guldet in i Fas 2 av Guldbullen. 

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
3
Gilla!
2006-06-10 00:25:12

Ja, jag tycker att det i nuläget är lite svårt att välja mellan 575 och 535 som huvudscenario, men bilden kommer ju snart att klarna.

0
Ogilla!
6
Gilla!
2006-06-10 08:52:22

#2 Absolut. Det är ju alltid bra ett huvudscenario som man tror mest på, men självklart måste man vara ödmjuk och inse att marknaden styr ;-) 

Jag tror dock att det borde komma en ny lokal topp (någonstans runt 650-665) och ner igen innan vi får en "färdig nedvåg" då guldet börjar bli översålt och har svårt att direkt nå ner till 535 i alla fall. Det kommer i så fall sannolikt att ta ett par månader och mitten/slutet av augusti skulle kunna vara gångbart.

Alternativt går vi ner direkt till 575 och vänder där och då tror jag botten är satt. Men mitt huvudscenario innehåller en upprekyl innan botten är satt oavsett prisnivå.

Som jag ser det har vi sedan juni 2005 en färdig 5:a impulsvåg som toppade i maj på 730. En rekylvåg har som regel att gå fib 0,5, men kan mycket väl ge fib 0,618 också så osvuret är bäst.

"Framgång består av en mängd små segrar"

Inlägget är redigerat av författaren.

0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-06-10 09:04:13

Jag söker liknande scenario, tror att det kan bottna när som under juni-aug och att en tidig botten ger ett par månaders sidledes rörelse. 


--Man kan aldrig nå högre än sin egen inkompetensnivå--

fritt efter;

Laurence J Peter

0
Ogilla!
3
Gilla!
2006-06-10 22:12:57
Ladda ned

Jag tror att det kan bli en upprekyl mot 650-655 i första hand och därifrån ner i sista nedvåg mot 575 (alternativt 535). Finns ett motståndskluster vid just 650-655 som bör göra det svårt för guldet att gå högre i en tillfällig upprekyl. 

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-06-10 23:48:28

#5 Jag tycker också att det är ett troligt scenario hafor! Anledningen till att jag valde 535 som huvudfavorit är att det bara fattas ca 30 punkter ner till 575 och om botten ska sättas under andra halvan av juli så skulle även 535 hinnas nås. Dock tänkte jag som du att det är möjligt med en upprekyl från nuvarande nivåer till ca 650 och sedan en sista våg ner till 575.

Bildas det en bottenformation nästa vecka så kan det vara intressant med en köpposition i det korta perspektivet, (som kan utvecklas till en längre trade också), men för närvarande är jag inställd på att leta botten 535-580 i juli för det längre perspektivet.

0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-06-13 17:14:10
Ladda ned

Guldet noterades i 574,90 för några minuter sedan. Lite positiv divergens i hourly och träff på kanalbotten, men ingen köpsignal ännu. 

0
Ogilla!
5
Gilla!
2006-06-13 20:36:19
Ladda ned

#7 Det har redan hunnit ner till 561 och ska sannolikt ner och tangera 535-540. Jag vill dock gärna ha en mindre upprekyl med mindre topp först och sedan ner till en stabilare botten inann man går lång i guldet. Om vi dock fortsätter ner direkt till 535-540 blir det sannolikt köpläge ändå även om det inte är för att gå lång på allvar. Guldet är nu nära riktigt översålt läge och åtminstone en upprekyl ligger för dörren inom någon vecka. 

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
3
Gilla!
2006-06-14 08:28:32
Ladda ned

Wow, guldet har nu varit nere i 542 och nära huvudgissningen 535 i #0! Trenden är upp i det långa perspektivet över 535, så vill man fånga en fallande kniv kan man göra det här i krokarna när S/L är så nära, eller avvakta brott av rosa eller röd linje.

#8 Ja hafor, åtminstone en upprekyl med start de närmaste dagarna tror jag också på, men nu när allt rasar så vet man aldrig! Är det så att marknaden ställer in sig på en större konjunktursvacka i USA, Kina och övriga världen, då kan ju metallerna givetvis fortsätta att falla.

Under 535 på guldet så är trenden ner i alla tidsperspektiv.

0
Ogilla!
5
Gilla!
2006-06-14 08:30:46

tror man på att dollarn kommer att försvaras medhögre räntor och inflationen ej kommer att slå in? Till och med deflation eller rent spekulations objekt vars luft nu strömmat ut?

Inlägget är redigerat av författaren.

0
Ogilla!
3
Gilla!
2006-06-14 08:40:38
Ladda ned

#10 I ett sådant här kraftigt fall efter en parabolisk uppgång är det helt klart spekulanterna som köpte under den paraboliska uppgången som åker ut ur marknaden.

XAU har horisontellt stöd, fib 0,618 och MA100 i weekly vid 110.

0
Ogilla!
8
Gilla!
2006-06-14 09:50:09

Det som talar för att vi har en botten (oklart av vilken dignitet ännu) är att guldet varit nere och stämt av med MA200 som idag ligger på 545,99. Trenden är fortfarande upp (jag betraktar denna som en kraftig rekyl på en parabolisk uppvåg och inte en slutlig topp vid 730) och därmed bör inte guldet passera ner under MA200 med någon större kraft. Dessutom är guldet kraftigt översålt vid dessa nivåer.

Jag har köpt på mig en mindre pott wurrar och sitter kvar med dessa så länge vi inte passerar under 540.

Risken är naturligtvis att vi får en sidledesrörelse nu ett tag framöver, så jag känner inte att det är läge för någon större postition ännu. Men nu är man på banan i alla fall ;-)

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
2
Gilla!
2006-06-14 09:55:14

#9 Vi har nu nått din rosa linje vid 565 collecto. Vi får se om den orkar över idag. 

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
3
Gilla!
2006-06-14 15:50:48
Ladda ned

#13 Jajamänsan! Det gamla stödet 575 utgör motstånd nu men däröver får guldet hjälp av en OHS med mål ca 600.

0
Ogilla!
3
Gilla!
2006-06-14 18:41:37

#14 Just nu vandrar gulet i en liten sidledsrörelse mellan 563 och 570. När vi bryter ur den uppåt (vilket jag anser att den bör göra rätt snart) så får vi sannolikt en första attack mot 575, med förhoppning om vidare färd mot i första hand din OHS till 600. 

Dagens statt gav ju blandade känslor hos marknaden och knuffade ner guldet till IDL=561,90 för att bara några minuter senare pressa upp den igen till IDH=570,85. Volatil marknad är bara förnamnet. Men känslan är ändå att MA200 utgör ett starkt stöd för guldet nu vilket får mig att tro på scenariot med snar uppgång mot i första hand 575 och därefter 600.

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
3
Gilla!
2006-06-15 06:49:28
Ladda ned

Guld var fjärde bästa sektorn igår, vi vår se om aktierna kan vara leading för guldpriset denna gång som så många gånger förr.

0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-06-15 09:22:40

Guldet tog ny sats igår och var ner på 552,72 som lägst och har nu klättrat till 570,10. Jag tolkar det som att vi har bekräftat att nedtrenden är bruten. Det är inte klart om det är solid botten ännu, men vi ska defitivt upp en bit med 575 och 600 som targets.

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-06-16 08:52:20

Guldet har nu tryckt sig igenom 575-motståndet och jag ser fram emot 600 som nästa etappmål. Just nu 581,75. 

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
9
Gilla!
2006-06-17 11:44:41

Guldet har gått lite i sidled under fredagen och var ner och kände på 567,20 för att till slut stanna på 580,50 för dagen med en IDH=584,50.

Edit: Jag har ändrat på slutkursen några gånger nu eftersom jag fått olika uppgifter från Saxobank och Henton Bank DK. Nu går jag dock på Hentons allra seanste som säger kursen 23.00 den 16/6.

Under kommande vecka bör vi definitivt nå 600. 

Mina wurrar ligger och tickar på så sakteliga. Inte speciellt högt tempo med sidledes rörelser, men det går att tjäna pengar på trots allt ;-)

När vi väl satt en solid botten (kan teoretiskt vara gjort vid 542, men inte bekräftat) som jag anser motsvarar Primary[2] efter toppen för Primary[1] vid 730, så väntar starten för Primary[3] som borde bära upp till en avsevärt högre topp än 730. Det är dock för tidigt att börja spekulera i prisnivåer innan vi ens konstaterat om vi nått en solid botten och därmed slutet för P[2].

Det som talar mot att P[2] skulle vara klar är att den är alldeles för kort i tid. I monthly view så är det fortfarande ganska hög nivå på RSI för att kunna beteckna en botten inför en stark P[3]. Samtidigt har den precis nått under fib 0,382 av P[1] vid 549 så prismässigt är P[2] klart godkänd som uppfylld.   

Min TopCount är att vi ska upp i en rekyl P[2].IM(B) till någonstans runt 610-635 för att sedan braka utför igen med avslutande P[2].IM(C) som prismässigt bör landa någonstans runt 435-490 där en slutlig botten på P[2] senast bör ske. Det finns ett kluster runt 410-450 från P[1].IM(4) som pågick dec 2004 till augusti 2005, som bör utgöra ett stöd som bör hålla för en slutbotten. Vid 490 når P[2] fib 0,5 och det är den vanligaste fib-nivån på 2-vågor, därav håller jag den som primary target för slutbotten. 

"Framgång består av en mängd små segrar"

Inlägget är redigerat av författaren.

Inlägget är redigerat av författaren.

0
Ogilla!
2
Gilla!
2006-06-17 14:46:10

#19 Jag kanske bör tilägga att jag räknar fib-nivåer på hela P[1] från starten i februari 2001 vid nivån 253,50. 

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
5
Gilla!
2006-06-17 15:28:02

Tusan vad du är guldbullig då hafor :) Att den nuvarande nedgången från 730 är en våg 2 i det stora perspektivet öppnar ju upp för rejält högre kurser om man säger så! Jag tror också att i det längre perspektivet kommer råvaror och metaller fortsätta stiga p.g.a. den ökade konsumtionen som blir en följd av den växande medelklassen i Kina och Indien. Dock kommer ju konjunkturcyklerna göra att det inte kommer gå spikrakt upp, men det kanske inte hindrar guldet från att påbörja den gigantiska trejdevågen i sommar, men jag väljer att inte titta så långt fram ännu.

Är precis inne på ditt spår att det känns som att botten på 542 kom en aning tidigt för att vara den slutgiltiga. Jag hade nog tänkt mig en studs på 575 och sedan en sista nedgång till 535 som huvudscenario. Nu finns det många alternativ som är möjliga: 1) Botten är satt och nu blir det rally 2) Ett par månaders sidledes rörelse, som Momentumtradarn är inne på i #4 3) En lägre botten

Jag har svårt att välja huvudscenario nu. Jag tror dock att guldpriset kommer påverkas av framför allt det allmänna börsläget, men även dollarn de närmaste månaderna. Vi såg hur guldet rasade när börsfrossan satte in de senaste veckorna och fortsätter nedgången på världens börser så tror jag även guldpriset fortsätter falla. I nuläget är jag inne på att det blir rekyl upp den närmaste tiden på börserna och sedan fortsätter nedgången med en botten till hösten. Men FED:s räntepolitik, USA:s inflation och Q2 rapporterna kommer ju givetvis att påverka.

 

0
Ogilla!
10
Gilla!
2006-06-18 00:25:11

#21 Jag vet inte om jag är speciellt guldbullig, men guldet har ju långa cykler och senast vi hade motsvarande läge var runt 1976-82.  

Två saker som skiljer guld från andra värden som tradas är:

1. Guldet har en begränsad volym eftersom det tar väldigt lång tid för ny gruvdrift. Det är därför vi har så långa cykler. När efterfrågan stiger kraftigt finns inte tillräckligt nytt utbud att fylla upp med. Man kan inte trycka nya papper och sälja. Det måste grävas fram och förädlas. Sånt tar lång tid.

2. Guld till skillnad från värdepapper som aktier etc är en världsvaluta som står över alla andra valutor. Däremot är det inte praktiskt att använda som betalningsmedel och därför finns pappersskräpet. När guldet når Fas 3 är guldet helt frånkopplat alla valutor och dollarn påverkar inte längre guldkursen. Detsamma gäller Euron som är världsvaluta nr 2. Dessutom används det som "försäkring" i många länder (deras valutor är knappast pålitliga och dollarn är inte heller gångbar i alla lägen), exemplvis i Asien. Guldet är globalt!

Hur som helst, vågorna får vi bevaka och det är svårare att göra prognoser för guld än aktier och index.

Jag har läst lite från flera håll och det finns intressanta iaktagelser här att läsa.

Adam Hamilton följer guld sedan många år och har givit mig intressanta idéer om vad som kan komma framöver. Hur väl det stämmer får framtiden framvisa, men redan förra sommaren förutspådde han att guldet relativt snabbt skulle nå åtminstone 515 USD (då stod guldet i 418). Och 500 USD sågs innan den passerades som en magisk gräns vilket få trodde vi skulle orka förbi.

Nu vet vi annat. Varför vi fick en sådan parabolisk uppgång till toppen och motsvarande ner, beror helt enkelt på för många "hunters" som följer strömmen och kommer in för sent. Inga värden kan stiga med 10-15% per månad oändligt. Det finns inte så mycket nytt kapital när det samtidigt finns konkurrans på aktiemarknaden etc. Däremot kan det komma att visa sig att det är bättre med guld än exempelvis aktier exempelvis i höst eller så :-) Finns mycket kapital att flytta och med erfarenheten från den gångna Primary 1:an är det säkert flera som inte vill missa nästa tåg då det väl tar fart. Vi får se när det startar efter vi satt en solid botten.

Fram till dess gäller bevakning och att följa guldet löpande. Det går fort när det väl händer saker på marknaden.

Tekniskt är det intressant att bevaka MA200 (vi stoppade nedgången, möjligen dock bara tillfälligt, där senast). Det brukar inte tillåtas för stora avvikelser åt något håll, varken upp eller ner utan att motkraften sätter igång. Vid toppen på 730 så hade skillnaden mot MA200 blivit rekordstor, dvs en nedgång var väntad även om det inte gav svaret på när den skulle komma. Men varningssignaler gav det definitivt.

Om vi får en ny botten vid säg 490, kommer det sannolikt att driva upp första uppbenet kraftigt för att hinna ikapp MA200 som början i alla fall.

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
7
Gilla!
2006-06-19 19:51:19

#19 Veckan började oinspirerat från guldets sida. Halkade ner från fredagens stängning på 580,50 och vandrar nu runt 567-68.

Den har visserligen varit nere i närheten av eller strax under 565 vid 2 tidigare tillfällen sedan upprekylen startade och vi nådde 575. Men idag har det känts extra svagt. Sidledes har vi redan tidigare konstaterat, men jag hade nog trott att när vi stängde över 580 i fredags så borde vi besöka 600 relativt direkt efter det.

Det är inte på något sätt kört ännu, men jag ser nog helst att guldet besöker 600 denna veckan, och absolut inte vankar under 565.  

Avvaktande inställning just nu.

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
10
Gilla!
2006-06-20 08:09:30
Ladda ned

Guldet har varit nere och "drullat" under 565, men inte med någon kraft och är tillbaka över 565. Vi har haft en fib 0,618 rekyl på uppgången 542->585 och nu väntar en minst lika stor uppgång som från 542, vilket skulle ge minimum target = 605. Efter det får vi se om vi ska ner igen i ett sista nedben mot i första hand 490.

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
5
Gilla!
2006-06-21 20:45:28

Idag har vi äntligen fått upp guldet med lite stuns ;-)

589,30 just nu (kl 20:40) och nu ska det väl kunna bära upp över 600 innan fredags slut. Det är ju bara vi som har stängt då ;-)

Skam den som ger sig! Men det var segt övriga delen av denna veckan.

"Framgång består av en mängd små segrar"

Inlägget är redigerat av författaren.

0
Ogilla!
5
Gilla!
2006-06-25 12:17:23

Vi nådde aldrig 600 under veckan som gick tyvärr. 594,80 som högst i torsdags och för att stänga veckan på 583 i fredags. Vi borde nå över 600 (613 är fib 0,382) innan det är dags att fortsätta mot botten på P[2]. 

Sannolikheten för att sidledesrörelsen ortsätter är stor och den tågar sakta vidare mot 600 för att förhoppningsvis i första hand nå 613 (miniminivå som jag ser det).

Rörelsen i guld och dollar är inte riktigt motpoler längre och även om dollarn steg torsdag-fredag så stannade inte guldet vid fredagens IDL=571,85, utan steg mot slutet av dagen till close=583,00. Dvs samtidigt som dollarn stannade nära fredagens IDH=7,3915 med close 7,3756, så steg alltså guldet fram till close från fredagens botten. 

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
5
Gilla!
2006-06-30 09:30:56

Jag hade för brottom med 600-nivån. Det blev fredagn den 30 juni istället, men skam den som ger sig. Vi har ju sidledes vandring och då borde jag räknat med längre tid för att nå 600. Nu blir det spännande att se hur högt denna rekyl kan ta oss. Jag har fortfarande min TopCount på att vi saknar ett nerben som ska ta oss till en stabilare botten.

Hittills har vi dock haft en hygglig resa från 542 (jag kom in vid 563) till 600. Inte som under den paraboliska uppgången, men ändå ;-)

Är det någon som har någon annan prognos på hur högt vi sak gå, eller om någon kanske anser att vi redan bottnat ??

Edit: Lite hjälp fick väl guldet igår då Berneke snackade ner dollarn rejält ;-)

"Framgång består av en mängd små segrar"

Inlägget är redigerat av författaren.

0
Ogilla!
5
Gilla!
2006-06-30 10:12:28

#27 Tittar jag på guldets augustitermin så tycker jag att det ser ut som om det kunde toppa vid ca 607$ idag. Spot handlas ungefär 3$ lägre så det skulle kunna bli vid 604$. Blir spännande idag när handeln öppnar kl 14:20 på Comex och vid den statistik som presenteras idag. 

0
Ogilla!
3
Gilla!
2006-06-30 10:16:20

#28 Vi har en fib 0,382 vid 613$, men så "kantig" får man kanske inte vara att vi måste nå ända dit ;-) 

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-06-30 15:04:05

Guldterminen steg efter statistiken upp mot 607 $. Där stannade den en stund och tvekade varefter den gjorde ett ryck upp mot 609 $ för att sedan återvända till 607 $. Återstår att se om detta var toppen för denna gång eller om det blir ytterliggare ett ryck upp mot 614 $. Spännande är det hur som helst. 

0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-06-30 15:28:21

Enligt Henton A/S har guldet (Spot) varit uppe i  610,50$ idag och vi har varit tillräckligt nära fib 0,382 för att det ska vara "godkänt" med nedåt härifrån.

Därmed inte sagt att det blir så, men dollarn har fortsatt att försvagas och i nuläget är guldet inte starkt nog att ignorera valutornas rörelser. Om dollarn vänder upp (vet inte vad som skulle få dollarn att vända efter talet från Bernake igår dock) så påverkar det säkert guldet negativt.

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
6
Gilla!
2006-06-30 16:19:00

Nu har guldet varit och känt på fib 0,382 - IDH=613,30$.

Blir intressant att följa nästa veckas utveckling. Jag tar dock och cashar in nu inför helgen. Blir en trevlig liten vinst trots allt ;-)  

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
7
Gilla!
2006-07-07 14:52:35

#32 Skönt att ligga kontant över helgen, men guldet har ju tuffat på vidare och nu nästan varit och touchat fib 0,618=658$. Om det återstår en djupare botten på nedgången sedan 730 (vilket jag fortfarande håller som min TopCount) så bör en nedgång påbörjas senast i häradet 655-660$. Det finns en liten möjlighet at vi ska nå fib 0,768=686$ och det fortfarande kan bli ett nytt nedben, men det scenariot har betydligt mindre sannolikhet. 

Fortfarande finns alltså utrymme för lite mer upp, men nära 655-660$ ska man nog vara vaksam.

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
8
Gilla!
2006-07-14 10:22:39
Ladda ned

Guldet har nu precis passerat fib 0,618 (motsvarande 658$) och kan möjligen nå ända till fib 0,768 (motsvarande 686$). Jag håller som mycket stor sannolikhet att guldet sätter en lokal topp snart och senast vid nivån 686$.

Nu har "chicken-racet" startat för alla som är kvar i guld. Vi har haft flera liknande race i Ryssland ;-)

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
1
Gilla!
2006-07-15 12:43:13

#34. Om Du orkar i sommarvärmen så får Du gärna lägga ut  ett chart med vågbenämningar.

Jag är nybörjare på EWT-vågor och tycker det är svårt att få ihop något vettigt de senaste månaderna för guldet. Har inte ens ett förslag att komma med.

0
Ogilla!
12
Gilla!
2006-07-17 21:39:52
Ladda ned

#35 Se längst ner. Jag får se om jag hinner med ett chart med vågorna utsatta framåt helgen. kan inte lova något dock.

#34 Idag kom med mycket hög sannolikhet slutet för upprekylen som då slutade vid 676,05$, alltså hyggligt nära fib 0,764. Idag tappade nämligen guldet rejält och det var ett för stort tapp för en mindre nerrekyl innan vi satt toppen för denna uppvåg. 

Dagens close=641,85. Fredagens varning var med i högsta grad befogad alltså. Därmed håller jag TopCount på att vi står inför en ny nedvåg (sannolikt den sista, men det är lite för tidigt att utgå ifrån och beroende på dess utformning.)

Price target för kommande nedvåg är enligt min prognos 488-490$. Men dit kan det ta en lång tid. Jag tror den kommande nedvågen blir betydligt mer utdragen än den som startade vid 730-toppen.

Bifogat chart är tyvärr inte med dagens fall, men det visar ändå att guldet vände exakt vid MA200 vid 542, men nu om vi nu har sista nedbenet (hög sannolikhet) så ska under MA200 innan björnrekylen skakat av sig tillräckligt många bullar! Dessutom är C=A vid 488 om dagens topp vid 676 står sig.

Naturligtvis är det alldeles för tidigt att fastslå en solid botten vid 488-490$, men som TopCount price target kommer den att tills vidare gälla för mig i alla fall.

Jag håller uppgången för guld sedan 2001 som Primary [1] och sedan 12 maj 2006 pågår Primary [2]. Det skulle i så fall innebära att den nu startade våg av lägre dignitet skulle vara P[2].IM(c) från idag.

Den som lever får se ,-)

"Framgång består av en mängd små segrar"

Inlägget är redigerat av författaren.

0
Ogilla!
8
Gilla!
2006-07-22 23:36:06
Ladda ned

#36 Beskriver hur jag ser på nuläget. TopCount för nuvarande läge med vågräkning av Primary och Intermediate-nivå (får dock inte med starten av Primary [1] 2001).

Som jag ser det återstår alltså P[2].IM(c) och det finns en botten för P[1].IM(iv) att hänföra till som möjlig botten för hela P[2]. Det är vanligt att våg 2 i en impuls bottnar vid föregående 4:e våg av lägre dignitet (dvs P[2] mot IM(iv)). IM(iv) har sin botten vid 489,60$. Jag ser den nivån som ledstjärna för hela P[2] eftersom IM(c)=IM(a) vid samma nivå (också en EWP guideline). 

Som jag också nämnde tidigare så har jag också läst från betydligt mer seniora Guldanalytiker att denna nedvåg måste understiga MA200 rätt rejält för att skaka av sig alla bulls. MA200 är just nu 566,04 som också syns i chartet. Vid en nedång som jag tror kommer att vara lite längre tid (IM(c) ska bestå av 5 mindre subvågor), borde targetnivån 488-490$ hamna tillräckligt längt under MA200 för att godkännas ;-)

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
5
Gilla!
2006-07-23 10:38:41

# 37, förträffligt! Stämmer rätt bra med mina tankar, vad har du för tro om tiden? 

Anglogold ltd

Momentum

0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-07-24 22:57:12

#38 Jag har alldeles för liten erfarenhet av guld för att igentligen kunna lägga ut några tidsprognoser, och därför har jag tagit till hjälp andras. Inte specifikt för någon enskild våg utan när en sannolik botten för pågående P[2] (TopCount enligt nuvarande scenario).

Eftersom P[1] pågick från februari 2001 till maj 2006, så bör ju P[2] åtminstone vara minst fib 0,236 av den tiden, dvs knappt 15 månader. Därför skulle jag nog sätta en prognos för möjlig tidpunkt på en riktig botten för P[2] ungefär vid augusti 2007. Därifrån bör det sedan kunna hända intressanta saker, med en parabolisk bull över ett antal år som får uppgången från september 2005-maj 2006 att blekna ;-)

Den som lever får se. 

Innan jag ser att vi bottnat P[2] är det ointressant för mig att gå in i guldet igen. Till dess flyttas fokus helt på Ryssland.

"Framgång består av en mängd små segrar"

0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-07-24 23:11:58

Säsongsmässigt brukar h2 vara bra, skall bli intressant att se var vi har guldet i augusti 2006. 

Momentum

Upp till toppen
Kommentera

 

Tjäna mer pengar på dina aktieaffärer

Bli medlem på Aktieguiden gratis på 30 sekunder.

Som medlem på Aktieguiden kan du:

  • Läsa träffsäkra tips och analyser från duktiga traders
  • Ställa frågor till och chatta med aktieproffs
  • Få gratis tillgång till en över miljon inlägg aktiehandel
  • Skapa egna privata forumgrupper

För att få delta i diskussionerna på Aktieguiden krävs att du verifierar ditt mobilnummer. Läs gärna mer om varför verifiering behövs.

 

Redan medlem? Klicka här för att logga in.