Grupp: Huvudforum

Stockholm, Stockholm, stad i världen....

0
Ogilla!
6
Gilla!
2006-07-13 06:34:08

...Stockholm, Stockholm, världens stad?

Vi ska åka från Skåne till Stockholm med husbil om 10 dagar med familjen - någon som har nåt bra förslag att göra där?

Mvh corvus corax

0
Ogilla!
7
Gilla!
2006-07-13 08:27:36
0
Ogilla!
15
Gilla!
2006-07-13 08:32:31

Nr 1 på listan skulle jag sätta en, eller varför inte flera, turer i Stockholms skärgård. Fantastiskt vackert och ett måste. Waxholmsbåt, endera tar man den  inne från city eller så kan man välja att hoppa på lite längre ut. Målet kan vara Möja alternativt Sandhamn.

Vh Björta

0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-07-13 09:14:26

Tackar för tipsen - så här långt har vi kommit hitills i planeringen:

 

1. Vasamuseet (pojken vansinnigt nyfiken o intresserad av skeppet och dess historia)

2.  Waxholmsbåt

3. Fåfängan får säkert oxå ett besök.

Men var är alla dessa små specialställen som egentligen bara en Stockholmare känner till?

Mvh corvus corax

0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-07-13 09:30:21

#3 Ett alternativ till waxholmsbåt kan vara en tur till Mariefred med ångfartyget S/S Mariefred och vid kajen byter man till smalspårigt ångtåg.

Sen finns också Gripsholms slott att besöka.

Pojken kommer att bli överlycklig medan de vuxna pimplar pilsner på Gripsholms värdshus  ;-)

mvh

PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.

0
Ogilla!
14
Gilla!
2006-07-13 09:33:45

kom in om gamla stan, drakens gränd så bjuder jag på bira.

0
Ogilla!
3
Gilla!
2006-07-13 09:35:57

Kanon mojas!

Det är just  sådant här jag är ute efter - vi som bor söderöver har ingen aning om eller tänker inte på lite udda grejor. Pojken är 6,5 år ( viktigt med det där halva...) och är helt förtjust i gamla skepp och "riddarslott"!

Mottager gärna fler förslag - vi tänkte till bringa ca en vecka i STO trakten - även ett besök på Kolmårdens djurpark ska ingå.

Mvh corvus corax

0
Ogilla!
5
Gilla!
2006-07-13 09:37:04

Gärna det slakis, Gamla stan kommer alltid att få ett besök...Drakens gränd - är det en pub eller restaurang? 

Mvh corvus corax

0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-07-13 09:39:42

nepp, jag bor där :) 

0
Ogilla!
12
Gilla!
2006-07-13 09:43:59

Jisses!

Det är till att bo fint! Var det inte där Hamilton (Jan Gillous romanfigur) bodde ?

Mvh corvus corax

0
Ogilla!
2
Gilla!
2006-07-13 09:45:55

jo, drakens gränd 5 tror jag.
ja den är grym lägenheten.
  

0
Ogilla!
3
Gilla!
2006-07-13 09:48:09

Gillar ni sjön samt fart och fläkt så kan jag rekommendera en RIB-tur som inte kostar "skjortan", startar nedanför slottet och går upp till Vaxholms kastellet och tillbaka förbi Fjäderholmarna och genom Djurgårdsbrunnskanalen. Turen tar ca 1,5 timme och båtarna som brukar användas är lite större än de vanliga RIB-båtarna, toppfarten ligger strax under 45 knop. Enklare guidning görs av föraren vid de fartbegränsade avsnitten.

www.ribsightseeing.se

0
Ogilla!
3
Gilla!
2006-07-13 10:00:14

Saker som din 6,5 åring borde gilla är:

Tom Tit

Vasamuseet (min 4,5 åring är tokig i det)

Cosmonova (om det regnar)

/Varja
Have a great day! Unless you choose not to.

0
Ogilla!
7
Gilla!
2006-07-13 10:08:38

Tillägg till #12

AIK, borde han också gilla :) 

0
Ogilla!
1
Gilla!
2006-07-13 10:10:22

#12 Ja, Cosmonova är häftigt, men måste nog bokas flera dar i förväg under semestertider.

Är man ändå där bör även besöka museet, Naturhistoriska. 

mvh

PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.

0
Ogilla!
2
Gilla!
2006-07-13 10:15:55

Sjöhistoriska museet är ett måste för pojken ;-) 

mvh

PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.

0
Ogilla!
6
Gilla!
2006-07-13 10:17:22

Corvus, jag höll ju på att missa det viktigaste av allt. En kebablunch måste man inta hos Izmir nere i Hötorgshallen. Där ligger kebabmakaren i Staffanstorp i lä ;)

Vh Björta

0
Ogilla!
3
Gilla!
2006-07-13 10:17:57
0
Ogilla!
3
Gilla!
2006-07-13 10:28:39

#16 HEHEHEHE

Jag skulle även rekommendera en sväng på stureplan och spana lite sillisar och lejonmanar. Lite speciellt och lite exotiskt

0
Ogilla!
1
Gilla!
2006-07-13 10:38:33

#16 kuriosa, där åt jag min första kebab någonsin (som barn), med morfar i sällskap, sen var jag fast! =)

0
Ogilla!
8
Gilla!
2006-07-13 10:53:10

Utmana döden på Äventyrsbanan

Prova rusningsköerna på Essingen! 8-filig motorväg med stans bästa utsikt! Rekommederade tider 7:30-10:00 Eller 15:30-18:00. Nu garanterat köer tack vare de nya Billströmtullarna!

På malmskillnadsgatan är det bilkaravan efter 23:00 varje dag. Vet inte riktigt varför men kanske ni kan träffa på likasinnade där? (Om ni nu har husbil alltså)

Prova maten på Skansen! Nu till rea priser. Endast 250:- för en kaffe och macka. Och när ni ändå är på plats, varför inte låta en argentinare klämma på din fru i en sexig tango?

Avsluta rundturen med ett besök i ett äkta socialistiskt paradis - Skärholmen : Där man målar träden på husen i stället för att plantera dem (kostnadseffektivt). Där står de cementgrå betonghusen på rakare led än ett nazitåg i Tyskland (lätt att hitta). Lås alla dörrar och fönster vid avfärd. Försök undvika direkt ögonkontakt med gatutrafikanterna.

 

;)

Inlägget är redigerat av författaren.

0
Ogilla!
0
Gilla!
2006-07-13 11:35:08

men en 6,5 åring så är du väl tvungen att göra ett besök på Gröna Lund också. Mindre kul för oss vuxna men min grabb älskade det.

Finns också ett akvarium ute på Djurgården som är hyfsat, inte jättestort, men har lite hajar och korallrev, och en "äkta djungel" man kan gå i vilket brukar vara coolt för en liten grabb. Aqua nått hette det.

 

 

0
Ogilla!
0
Gilla!
2006-07-13 11:45:36

#21 Jag tycker Grönan är kul ;-)

mvh

PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.

0
Ogilla!
7
Gilla!
2006-07-13 12:05:04

Tack för alla förslag!

#11 Det verkar kul men även om han är en liten tuffing (hoppar på huvudet från 3 meters i utomhusbadet i Staffanstorp) så kan det nog bli lite FÖR häftigt för honom. Jag däremot  hade säkert gillat det!

#13 Slakis, här är det bara MFF som gäller!!!!!!

# 12+14+15 Det ska läggas fram oxå som förslag

#16 Kebablunch - måste det bokas bord ??? ;) Låter som nåt vi skulle gilla

#18+20 Var hyr man bodygards....?

#21 Grönan + akvarium - toppen det skule han oxå gilla.

Mvh corvus corax

0
Ogilla!
8
Gilla!
2006-07-13 12:12:30

Boka bord går inte, det är antingen till att stå eller att tränga sig ner i en extremt enkel (och därtill lite småschabbig) servering.

Vh Björta

0
Ogilla!
14
Gilla!
2006-07-13 12:32:57

boka bord hos Izmir :-)
hehehehe

0
Ogilla!
1
Gilla!
2006-07-13 20:15:00

Kom ihåg en sak till betr Mariefred 

Riddardagar

mvh

PS: Elliott & Fibonacci hälsar att OMX slutar på tresiffrigt år 2006.

0
Ogilla!
0
Gilla!
2006-07-14 08:29:07

#21 Akvariet heter Aquaria. Och grönan är skitkul :-) Åkte fritt fall med tilt förra helgen och den ger i allafall mig rejäl handsvett :-)

Om du ändå är på Djurgården kanske Junibacken kan vara något? Möjligen är din grabb lite för stor för det.

/Varja
Have a great day! Unless you choose not to.

0
Ogilla!
1
Gilla!
2006-07-14 10:21:58

Ooops, här stöter man sig med tunga delar av AG med ens uttalande om Grönan ;-)

Får säga att det var 7-8 år sen jag var där, och då tyckte jag det var rätt trista rides fast då hade jag nöjesparkerna i USA i färskt minne. Så det kan ju vara bättre nu.

Var på Liseberg förra året, och där var Balder (eller vad berg och dalbanan hette) riktigt bra. Och det kan ju finnas nya saker på Grönan med.

 

 

0
Ogilla!
0
Gilla!
2006-07-14 10:47:19

hehe, vad säger du mojas, ska vi utmana aldur på 5-kamp på grönan? 

/Varja
Have a great day! Unless you choose not to.

0
Ogilla!
10
Gilla!
2006-07-14 10:52:45

Oj, här finns att göra för mer än 7 dagar.....måste kanske förlänga Stockholms vistelsen med en extra vecka ..... hur ska jag lägga fram detta för arbetsgivaren...hmmm...

Mvh corvus corax

Upp till toppen
Kommentera

 

Tjäna mer pengar på dina aktieaffärer

Bli medlem på Aktieguiden gratis på 30 sekunder.

Som medlem på Aktieguiden kan du:

  • Läsa träffsäkra tips och analyser från duktiga traders
  • Ställa frågor till och chatta med aktieproffs
  • Få gratis tillgång till en över miljon inlägg aktiehandel
  • Skapa egna privata forumgrupper

För att få delta i diskussionerna på Aktieguiden krävs att du verifierar ditt mobilnummer. Läs gärna mer om varför verifiering behövs.

 

Redan medlem? Klicka här för att logga in.