Grupp: Huvudforum

Utråkad mäklare eller?

0
Ogilla!
1
Gilla!
2006-07-14 12:58:07

Ser att Telia köps och säljs nästan hela tiden av SEB "internt". Pågått nästan hela tiden. Är lite nyfiken vad de håller på med. Är det en mäklare som tänker på årsbonusen eller? Stora posten på 370000st kan jag förstå, men detta duttande....?

ENS ENS 12:33:19 40,60 3000
ENS ENS 12:32:19 40,60 3000
ENS ENS 12:31:24 40,60 4000
ENS ENS 12:30:19 40,60 4000
ENS ENS 12:29:35 40,60 500
ENS ENS 12:28:34 40,60 4000
ENS ENS 12:27:49 40,60 4000
ENS ENS 12:26:14 40,60 4000
ENS NEO 12:25:48 40,60 7500
SHB NEO 12:25:48 40,60 4000
ENS ENS 12:24:48 40,60 4000
GSI GSI 12:24:30 40,60 7500
ENS ENS 12:24:16 40,60 3000
ENS ENS 12:23:12 40,60 4000
ENS ENS 12:21:41 40,60 4000
ENS ENS 12:21:12 40,60 1000
ENS ENS 12:21:07 40,60 4000
NDS ETS 12:20:40 40,60 200
NDS SWB 12:20:40 40,60 400
NDS SHB 12:20:40 40,60 100
NDS SWB 12:20:40 40,60 200
NDS ENS 12:20:40 40,60 100
ENS ENS 12:20:33 40,60 3000
SHB MSI 12:20:33 40,60 13000
SHB NEO 12:20:32 40,60 16500
ENS ENS 12:19:13 40,60 2000
ENS ENS 12:16:07 40,70 2000
SHB SHB 12:10:04 40,60 1000
ENS SGP 12:07:52 40,70 1500
ENS ENS 12:06:17 40,60 4000
ENS ENS 12:05:20 40,60 3000
SHB LBI 12:05:19 40,60 4500
SHB GSI 12:04:25 40,60 8500
ENS ENS 12:03:49 40,70 1000
DRS SGP 12:01:36 40,70 2000
SHB MSI 11:57:11 40,60 2000
ENS MSI 11:57:11 40,60 6500
MSI MSI 11:57:11 40,60 2500
ENS SGP 11:56:03 40,70 1500
ENS ENS 11:55:59 40,60 4000
ENS ENS 11:54:37 40,60 4000
ENS ENS 11:53:22 40,60 3000
ENS ENS 11:52:51 40,60 27000
ENS ENS 11:52:17 40,60 3000

0
Ogilla!
1
Gilla!
2006-07-14 13:07:16

Eftersom man för dagen är nettoköpare (ser väl ut som institutionell köporder), så görs inkommande säljorder (från bl a kontorsnätet) inhouse på bidkurs.  

Mvh kulan_63

0
Ogilla!
1
Gilla!
2006-07-14 13:13:36

#1 För månaden var de netto säljare. Senaste dagarna netto köpare och gäller veckan. Undrar om det är lånade aktier ;)

Ha ha ... ändrades helt efter inlägget. Lite kul trots allt

 

Tack för dina tankar. 

0
Ogilla!
1
Gilla!
2006-07-14 15:17:13

ens är ju största aktören på svenska börsen, att de har motflöden är ju inte så konstigt. dock är det konstigt att de kör dem över marknaden och inte internt, undrar varför.

0
Ogilla!
2
Gilla!
2006-07-14 15:27:24

#3 Interna affärer ska ju också registreras. Om du är kund på ENS och lägger en säljorder, så ska du kunna se att den registreras oavsett om den görs inhouse eller mot annan part. 

Mvh kulan_63

0
Ogilla!
1
Gilla!
2006-07-14 15:29:41

Tittar lite på historiken (2-3 veckor bakåt). SEB Tryckte ned kursen ganska bra men förklarar inte denna handlande idag. Vet att det finns något "snapshot" verktyg där man kan se "motståndarens" driva upp eller ned kursen och tok sälja alt. köpa sedan. Slutligen kan man på ett ungefär se "motståndarens medelvärde". Kanske de testar ett smogg system. På kul köpte jag 4st udda poster på 100st. Tillmin förvåning gick de 3 första snabbt (= direkt) igenom. ENS sålde men order bilden ändrades snabbt för att sedan inta tidigare köp/sälj antal efter en triggad Ens-Ens affär på 4000st.

Var en tendens till uhs tidigare får se vad som händer.... alltid samma fast en nypa nytt

 

0
Ogilla!
1
Gilla!
2006-07-14 15:30:39

#4 Javisst men var ligger vinsten? 

0
Ogilla!
2
Gilla!
2006-07-14 15:33:15

#4 givetvis men de markeras med ett M om de sköts internt och ej över börsen, kan bara se en lappning idag 357 000 aktier på 40,60. det är ju ganska blygsamt när man ser till dess volym idag. antagligen krångliga kunder med olika 'regler' för hur de vill ha ordrarna .. eller en h*lvetes massa trading?  =) 

0
Ogilla!
1
Gilla!
2006-07-14 15:34:51

Vill bara förtydliga. Har inte räknat- men en någorlunda sammmanfattning är att SEB-SEB affärer på omkring 3800 aktier "uppskattad snitt" var säg 4:e minute under dagen ger mig en stor ?

0
Ogilla!
1
Gilla!
2006-07-14 15:50:21

#6 Förstår nog inte riktigt vad du menar. Vinsten med att göra affärer inom huset eller? 

#7 Om du har ett köpintresse på, låt oss säga, 1 miljon TLSN under dagen. Du kan ju då välja att lägga upp en del i marknaden på köpsidan. Får du då in säljorder från kontorsnätet som du lägger in att sälja på köpkurs så görs ju dessa inbördes, dock ej märkta med M, då detta inte är en manuell registrering. Vad jag försöker säga är att inbördes affärer inte behöver vara märkta med M.

 

Mvh kulan_63

0
Ogilla!
1
Gilla!
2006-07-15 02:36:12
Ladda ned

#9 Typ -ja. Fiskar efter strategin för den finns där!

Är för trött nu men har funderingar om olika teorier. Bifogar med lite samlad data från gårdagen

0
Ogilla!
4
Gilla!
2006-07-15 15:42:37

#10 Känns som lite av "overshooting". Tror inte strategin är mer komplicerad än att man vill hålla såväl köp- som säljorder inom huset så långt det är möjligt och därmed dra in courtage i bägge ändar. Om du söker finner du säkert samma mönster för övriga storbanker (FSPA, NDA samt SHB) i aktier man kan utnyttja kontorsnätens orderflöden. 

Mvh kulan_63

0
Ogilla!
0
Gilla!
2006-07-17 13:47:54

#10 ok och tack för hjälpen, möjligheten finns och då förstår jag var vinsten kommer ifrån :) 

Upp till toppen
Kommentera

 

Tjäna mer pengar på dina aktieaffärer

Bli medlem på Aktieguiden gratis på 30 sekunder.

Som medlem på Aktieguiden kan du:

  • Läsa träffsäkra tips och analyser från duktiga traders
  • Ställa frågor till och chatta med aktieproffs
  • Få gratis tillgång till en över miljon inlägg aktiehandel
  • Skapa egna privata forumgrupper

För att få delta i diskussionerna på Aktieguiden krävs att du verifierar ditt mobilnummer. Läs gärna mer om varför verifiering behövs.

 

Redan medlem? Klicka här för att logga in.