Microsofts strategiändring
Intressant klipp ur CNET idag :
Published: July 27, 2006, 10:07 AM PDT
REDMOND, Wash.--Acknowledging the software industry is undergoing a radical transformation, Microsoft CEO Steve Ballmer said Thursday that his company is moving rapidly to create products that can be funded by ads and served up over the Internet.
"Software is becoming a service," Ballmer said at the company's financial analyst meeting being held here. "Embracing advertising and subscription-based models and Internet-based delivery across Microsoft's product line is an important part of what we will do."
"Datorn är död - leve internet
2006-07-28: di.se
Microsofts nye tungviktare på mjukvarusidan, Ray Ozzie, har tagit ut kursen. Med honom vid rodret väntar ett fundamentalt strategiskifte. Tjänster på webben ska bli företagets lycka.
Det var vid företagets årliga analytikerträff i Redmond i torsdags som Ray Ozzie, ny chef för mjukvaruarkitektur, tog bladet från mun och presenterade var fokus ska ligga framöver. Ozzie talade om en fundamental förändring där webbtjänster ska ta ledningen.
Skiftet i tanke är smått historiskt. Historiskt är också att det var första gången som Bill Gates inte fanns med på analytikermötet."
Inlägget är redigerat av författaren.
Visa sida
Ogilla! 12
Gilla!
;-)
Det finns ju en intressant bakgrund till en del av det här, och det är Microsofts avundsjuka mot "security software" utvecklarna.
Stackars Microsoft kan ju bara ta betalt för tex Windows 1 gång, och har höga kostnader för CD's, manualer, transporter etc.
Medan Virus och Internet security utvecklarna först säljer softvaran och sen lyckas ta betalt varenda år för uppdateringar och virusdefinitioner. Och det kostar ofta 70-80% av initialkostnaden. Och oftast går allt via Internat så dom slipper manualer och transporter etc.
Kan ni tänka er vinstmarginalerna om Microsoft lyckades ta betalt vart år för uppdateringar och säkerhet etc för Windows ;-)
Så integrera "service" funktioner i Windows och andra program (tex internet security men även annat), sälj det via Internet, och ta betalt vart år för det. Och här finns också en av anledningarna till att Microsoft satsat på egna brandväggar och nu även Virusskydd. Varför låta någon annan ta betalt för det när dom själva kan ta betalt för skyddet?
Där har ni en del av bakgrunden till: "Software is becoming a service", samt "subscription-based models and Internet-based delivery".
Den underbara ironin i det här är att vi kommer att få betala vart år till microsoft för ett skydd man måste ha, som i grunden beror på säkerhetsbrister i programmet i sig själv ;-)
Inte dåligt om dom lyckas med det.
(allt enl en amerikansk Microsoft programmerare)