Grupp: Huvudforum

Housing Vs Recession

0
Ogilla!
5
Gilla!
#0   Av: metod » Redigera
2006-08-19 10:56:36
Ladda ned

Housing har tydligen hamnat i en slowdown och en kraftig sådan  iofs inte konstig alls med tanke på att priserna har gått upp markant och construction activity hade nått historisk höga nivåer .

Pessimisternas uppfattning och den allmänna uppfattningen går ut på att :detta är clear dåliga nyheter för ekonomin som resulterar i lågkonjuktur för eller senare.

Jag kan inte ogilla denna uppfattning mer !

För det första det som är avgörande för ekonomisk tillväxt är monetary policy och fiscal policy som ger resurs tillgänglighet och just nu är bägge två gynnsamma för tillväxten och om en sektor hamnar i nedgång då resurserna förflyttar sig till andra sektorer .

För det sndra som framgår av graferna i bilden medan residential construction har gått ner den senaste tiden ,non residential construction har gått upp deta betyder att corporate US byggermera kontorslokaler industri lokaler och lager hotell och likande .

Den tredje sista charten i bilden visar andelen residential construction av GNP och som det framgår av grafen trots den kraftiga uppgåpngen ,den är fortfarande en liten del av hela ekonomin .

(den andra grafen är yearly % change ).

0
Ogilla!
3
Gilla!
2006-08-19 19:22:19

Håller med till viss del. Däremot så är det så att de "stora" projekten som typ hotell och andra laggar när det gäller byggaktiviteten. Detta beror på att det är saker som tagit lång tid att utarbeta och som redan är finansierade. Men det skulle även finnas med en indikator som visar på befintligt riskkapital inom bygg sektorn, då skulle man få en total helhetsbild. Som det är nu kommer kanske denna sektor inte få in några nya pengar på ett bra tag och då kommer det absolut visa sig under nästa år. 

"Lev för att lära så lär du dig att leva"

0
Ogilla!
1
Gilla!
2006-08-19 19:23:27

Håller med till viss del. Däremot så är det så att de "stora" projekten som typ hotell och andra laggar när det gäller byggaktiviteten. Detta beror på att det är saker som tagit lång tid att utarbeta och som redan är finansierade. Men det skulle även finnas med en indikator som visar på befintligt riskkapital inom bygg sektorn, då skulle man få en total helhetsbild. Som det är nu kommer kanske denna sektor inte få in några nya pengar på ett bra tag och då kommer det absolut visa sig under nästa år. 

"Lev för att lära så lär du dig att leva"

0
Ogilla!
1
Gilla!
2006-08-19 19:23:30

Håller med till viss del. Däremot så är det så att de "stora" projekten som typ hotell och andra laggar när det gäller byggaktiviteten. Detta beror på att det är saker som tagit lång tid att utarbeta och som redan är finansierade. Men det skulle även finnas med en indikator som visar på befintligt riskkapital inom bygg sektorn, då skulle man få en total helhetsbild. Som det är nu kommer kanske denna sektor inte få in några nya pengar på ett bra tag och då kommer det absolut visa sig under nästa år. 

"Lev för att lära så lär du dig att leva"

Upp till toppen
Kommentera

 

Tjäna mer pengar på dina aktieaffärer

Bli medlem på Aktieguiden gratis på 30 sekunder.

Som medlem på Aktieguiden kan du:

  • Läsa träffsäkra tips och analyser från duktiga traders
  • Ställa frågor till och chatta med aktieproffs
  • Få gratis tillgång till en över miljon inlägg aktiehandel
  • Skapa egna privata forumgrupper

För att få delta i diskussionerna på Aktieguiden krävs att du verifierar ditt mobilnummer. Läs gärna mer om varför verifiering behövs.

 

Redan medlem? Klicka här för att logga in.