Grupp: Huvudforum

USAs ekonomi vid Iran anfall?!

0
Ogilla!
12
Gilla!
2006-08-21 11:01:56

Vad händer med USAs ekonomi om USA anfaller Iran? Ett Iran anfall KAN vara på väg, USA accepterar inte att Iran skaffar kärnvapen och långdistansrobotar...

Enligt många experter är USAs ekonomi på väg att krascha. Att USA redan har syltat in sig i ett dyrt Irak krig och därefter syltar in sig i ett ännu dyrare Iran krig samtidigt som staten håller på att falla omkull ekonomiskt tycker jag lutar emot att det på sikt skulle kunna vara droppen för USAs ekonomi. Och är inte det droppen tror jag att en omfattande terrorattack i kombination med översvämningar skulle punktera deras ekonomi... Det känns lite som att om 2 av 3 saker händer så har vi en krasch att vänta...

Några synpunkter?

Mvh,
TheStrategist

Inlägget är redigerat av författaren.

0
Ogilla!
3
Gilla!
2006-08-21 11:20:00

#0

Kan bara samtycka...med vissa modifieringar om cyniskt behov av oroligheter och krig för att hålla uppe energpriserna. De oljeproducerande länderna har väl aldrig tjänat så mycket pengar som i nuläget. Dessutom måste antalet konflikter hållas uppe för att krigsmaterialtillverkarna skall få leverera i önskvärd omfattning. Och bland de senare hör många stormakter.

För övrigt behöver arabländerna pengar för att finansiera kriget mot Israel, och medföljande oro driver som sagt upp oljepriserna så att det är ett självspelande piano i ett stegrande fortefortissimo-crescendo där tillfälliga vapenvilekonstpauser bara höjer effekten på tittare och åhörare.

Ytterligare effekter i cynismens tecken är att konjunkturen brukar ligga i topp i många sektorer under krigsperioden. När krigsslutet infinner sig rasar den snabbt ihop om kriget har varit långvarigt och förbrukat mycket resurser.

mvh/viotto

Inlägget är redigerat av författaren.

0
Ogilla!
7
Gilla!
2006-08-21 11:20:01

vi kör med TA

0
Ogilla!
2
Gilla!
2006-08-21 12:42:04

Usa kan inte/har inte råd/personal till att föra krig på fler fronter. Det kommer bli allt färre privatpersoner som skriver in sig frivilligt. Många som avslutat sin vända i Irak och kommer hem blir uppmanade att ta en till repa. Marknaden med Civilian Contractors är överhettad, det finns inte hur många östeuropeiska legoknektar som helst. När allt fler ur säkerhet- och polis-sektorn åker utomlands så ökar risken för inbördeskrig vid händelse av naturkatastrofer el.dyl. (orkansäsongen har börjat)

Var ska man hitta koalitioner? UK/Japan?

Mindre än två år kvar till nästa valrörelse också.

Allt detta innebär att Usa måste dra ner på sin närvaro i arabvärlden.

Men som viotto säger: vapenindustrin kommer ju alltid att ha smarta långdistansraketer till hands. frågan är vem som kommer betala för dom. Big Oil direkt utan mellanhänder?

Varför hjälper inte tyskland/frankrike till med att bygga kärnkraftverk så att Iran får billig, säker el (utan risken för felaktig anrikning o spridning av uran/mtrl till terrorister) kan man undra...???

0
Ogilla!
2
Gilla!
2006-08-21 13:30:53

Ja, det ser verkligen inte snyggt ut. Jag tycker att läget är ytterst kritiskt just nu. Iran har en president som signalerar hög fientlighet och impulsivitet, eller vad sägs om Mahmoud Ahmadinejads uttalande den 9 december 2005: "Flytta Israel till Europa"... 

Mvh,
TheStrategist

Inlägget är redigerat av författaren.

Upp till toppen
Kommentera

 

Tjäna mer pengar på dina aktieaffärer

Bli medlem på Aktieguiden gratis på 30 sekunder.

Som medlem på Aktieguiden kan du:

  • Läsa träffsäkra tips och analyser från duktiga traders
  • Ställa frågor till och chatta med aktieproffs
  • Få gratis tillgång till en över miljon inlägg aktiehandel
  • Skapa egna privata forumgrupper

För att få delta i diskussionerna på Aktieguiden krävs att du verifierar ditt mobilnummer. Läs gärna mer om varför verifiering behövs.

 

Redan medlem? Klicka här för att logga in.